Actief Groen
We hebben het hier niet over een politieke voorkeur, maar een duidelijke visie gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Bewegen is een noodzaak voor een goed leerproces. Onze hersenen zijn gebouwd om maximaal te leren tijdens spelen in het groen. Laat ons daar dan ook maximaal gebruik van maken.
Waarom zetten we zo in op beweging in het groen?
Bewegen in het groen zorgt voor een hoog welbevinden en een hoge betrokkenheid.
Fysieke inspanningen uitvoeren in een verrijkte omgeving zorgen voor extra leerkansen.
Speelkansen in speelgroen zijn telkens anders, complex en uitdagend. Ze lokken probleemoplossend denken uit. De risicocompetenties en zelfregulatie krijgen een extra boost.
Enkele positieve effecten:
-
onze hersenen worden uitgedaagd en zullen sneller leren
-
snellere automatisatie
-
ogen worden getraind op het ver en dichtbij kijken, wat nodig is voor heel wat schoolse vaardigheden.
-
het archiverende brein krijgt de tijd om alles op te slaan in het werkgeheugen
-
nadien is de concentratie en taakgerichtheid hoger
-
impulsbeheersing wordt krachtiger
-
evenwicht wordt extra getraind waardoor er meer rust ervaren kan worden
-
kinderen die meer buiten zijn zijn gezonder, vrolijker, weerbaarder en socialer
-
boost en geeft extra kansen om de executieve functies te ontwikkelen
Wil je meer weten over de wetenschappelijke onderbouw van buitenspel bekijk dan zeker eens volgende websites en onderzoeken:
https://bewegenvoorjebrein.nl/
https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/inhibitory-control
https://link.springer.com/article/10.1007/s13158-022-00318-x
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26124129/
https://www.bedrock.nl/leren-van-de-zweden-opvoeding/
https://www.jmouders.nl/hoogleraar-neuropsychologie-erik-scherder-beweeg-dat-is-goed-voor-je-brein/
​
Is er dan zoveel extra speeltijd?
Kinderen hebben een regelmatig beweging nodig om hun focus en concentratie te bewaren. Door het buiten leren in de natuur combineren we bewegen en leren samen en gaat automatisatie sneller.
Ook door extra micropauzes (2 tot 3 minuten na 20 a 30 min concentratie) te geven tussen de lessen door hebben ze de tijd om alles op te slaan en te ordenen in het archiverende deel van ons brein. Tijdens deze pauzes zorgt het archiverende brein voor verbindingen tussen neurale netwerken en tegelijk herstelt het denkend brein zich.
Het leren na een pauze wordt makkelijker en het geleerde van voor de pauze versterkt.
Uit het boek van brokkelbrein naar focus door Gerjanne Dirksen en Theo Compernolle
Wat met regen, vriesweer en modder?
We vragen de ouders om aangepaste kledij te voorzien. We voorzien tijd zodat kinderen tussen de buitenactiviteit en het naar binnen gaan schoeisel kunnen veranderen. Dit zal plaats vinden in onze vuilsluis. Dit zijn extra leerkansen naar zelfredzaamheid toe.
​
Na het buiten spelen kunnen de leerlingen pantoffels dragen zodat ze met warme, propere voeten in de klas zitten. We kunnen niet garanderen dat de kledij van de kinderen in propere staat blijft. Al zien we dat vooral als een teken dat kinderen zich goed voelen, een fijne dag hebben gehad en veel hebben geleerd en gespeeld.
Groene vingers
Ook willen we inzetten op zorg dragen voor de natuur.
De leerlingen zullen zelf een moestuin onderhouden.
De eigen gekweekte groenten en fruit kunnen nadien dienen om te koken of te verkopen in de buurt. Dat op zich weer heel wat wiskundekansen bezit.
Op ons domein zullen ook diertjes aanwezig zijn die kunnen helpen om emoties beter onder controle te krijgen alsook het leren zorg dragen voor de levende natuur.
​